Комуникацията, г-н Юнкер!

Освен радикалното преструктуриране на Колежа, което вече беше обявено, се появи засега неофициална информация, че избраният за председател на новата Европейска комисия г-н Жан-Клод Юнкер предвижда големи промени и в Службата на говорителите. Твърди се, че възнамерявайки да редуцира сегашната бройка на персонала там, той цели комисарите да започнат да общуват повече с медиите и така Комисията да добие един по-малко технократскои, но по-човешки и по-ангажиран политически образ пред европейските граждани.

Като човек работил три години точно в комуникационната дирекция на ЕК твърдя, че този експеримент няма да приключи добре.

В момента всеки комисар има говорител, а всеки говорител разполага с малък собствен екип. Говорителите и екипите им поддържат непрекъснат контакт с експертите в специализираните служби на ЕК и са на разположение на медиите буквално по 24 часа в денонощието. По електронна поща или по телефон задачата им е да отговарят бързо и максимално конкретно на всякакви медийни въпроси – от общополитически до затънтено-технически. (Българските медии така и не се научиха да използват пълноценно тази възможност, но това е друга, много дълга тема.) Говорителите и техните екипи следят медиите във всички държави-членки и обикновено са наясно с вътрешнополитическия контекст на отправените им запитвания – всеки журналист ще потвърди колко е важно това. Говорителите познават добре спецификата на журналистическата работа, наясно са с оперативните графици в медиите и много от тях общуват на малко име с постоянно акредитираните кореспонденти в Брюксел. Това са лицата на ЕК, на които журналистите вярват и разчитат така, както се разчита на колега, с когото работиш в екип.

Ако са верни информациите, че говорители в Комисията “Юнкер” занапред ще имат само вицепрезидентите – т.е. освен самите комисари само още 6 души в цялата ЕК ще могат да говорят on the record – Комисията няма да стане по-достъпна. Точно обратното: има голяма вероятност медийните заявки да започнат да се обработват много по-бавно, а отговорите да са с различно качество в сравнение с досега.

Едно от добрите постижения на двете Комисии “Барозу” беше опитът ЕК да стане по-ефективна в работата с медиите. Този опит беше направен наистина добросъвестно, макар че поради редица (включитено бюрократични) причини резултатът беше далеч от очаквания. Но, моля, г-н Юнкер, не забравяйте, че медиите са основният Ви канал за достъп до европейските граждани, а евроскептицизмът вече нашироко разполага с трибуната на Европейския парламент. Припомнете си и последиците от недостатъчно добрата комуникация: Маастрихт през 1992, Ница през 2002, Евроконституцията през 2005, Лисабон през 2008.

Г-н Юнкер, предстои Ви труден мандат с далеч не гарантирано постигане на желаните резултати. Следващите европейски избори са след по-малко от пет години и гласът на Комисията трябва да бъде усилван с всички възможни средства, за да може да се чува поне наравно с този на популистите, националистите, крайнолевите и крайнодесните, а и на традиционните партии в страните-членки. Последните едва ли ще се откажат от удобния навик да оправдават с “Брюксел” вътрешнополитическите си провали.

ЕК се нуждае от компетентна, ефективна и много пъргава Служба на говорителите, за да може да допринесе за постигане на целта, която Вие, г-н Юнкер, посочихте в политическата си програма като основна: възстановяването на доверието на европейските граждани.

Допълнителна информация:

в. “Монд” – Vers une Commission moins « langue de bois » ?

Nouvelle Commission Juncker : quelle place pour la communication ?

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s